Online Diary •❤•: 5 Cara Kekal Cergas & Cerdas

Sunday, 4 November 2012

5 Cara Kekal Cergas & Cerdas

Asalamualaikom *peacee* Namaste .. Ni hao ma ? Nisha hou .. Eh-2 ? 1 Malaysia .. Hihihi .. *Back to malay words* Esok adalah hari yg di tunggu-tunggu oleh pelajar Tingkatan 5 kerana mereka akn menduduki SPM. kan? kan? kan? Hope korang buad yg terbaik dan perahkn otak korng tuh habis-habisan .. For my brother good luck kay ?do the best and make us proud of you ..
Lama kan Nisha ta bagy tips?? Wahhhh , Miss ma (: so now nisha nak bagy tips untok anda-anda smua.. kan cuti sekolah dah bermula ..so mase cuti sekolah nie lah korang kene kekal cergas dan cerdas. sbb banyak aktiviti akn di lakukan kan ?Oke malas dah  Nisha nak berletehh so now look to bawah for see the tajok *English Broken*

  1. Senaman..
Haaaaa , dgr saje senaman nie mesty korang mals kan? Amboi-amboi malas jerk tahu .. macam mana nak cergas kalau ta melakukan senaman Berat atau Ringan . ! Marah nie marah .. --" Macam gini if korang ta nak buad senaman yg terlalu lama , korang bole mengambil senaman dlm mase 8-10 minit dlm seharii . Otak boley jady cergas dan badan boley jadi cerdass


     2.kurangkan pengunaan gajet  .
Boley ke Korong mengurangkan pengunaan gajet nie?Insyallah bole punye ..cube korang rehatkan minda korang tanpa melayari ineternet .. contoh berfacebook , bertwit-twit .. no no no , kurangkan . At least 3-5 jam sehari korang tidk melayari internet .

    3.kurangkan menoton televisyen
Cara ini sama dgn cara yg di atas , cume perbezaan yg ketara ialah ejaaan .. Hihihi ..If kita menonton telalu lama badan kkita akn menjadi lesu ..so don't watch tv lama-lama *oh my god*

4.Sarapan berkhasiat
Pagi yang indah , dgn ditemani bunyi-bunyi burung berkicauan dgn dimakan dgn makanan yg berkhasiat .. *ecehh* Korang pagi-pagi memang memerlukan tenaga yg banyakkn ? lagy-lagy untok pelajar yg bersekolah pada wktu sebelah pagi .. contoh maakan yg berkhsiat untok sarapan pagi ialah roti bakar , kuikeot*salah ejaan tahuu sudah**

5  .  rehat secukupnya
   seharian penat melakukan aktiviti , mesti penat .. so korang kene rehat secukupnya .. Tidur , duduk , baring ,mandi , makan adalah cara rehat yg bole dilakukan di rumah .. di luarkawasan rumah adalah  beruti , pergi pantai , jumpe rakan -rakan , shopping and others..Ini pendapat nisha .. if korang ada cara lain untok tenang kan fikiran korang lakukanlah .. Just do it .. Yg penting tidak memenatkan korang .. itu sahaja ..

 
Dah 5 cara kan ? Jap I count .. 1,2,3,4,5 haaaaa cukup-cukup sudah , cukup sampai disini sahaja . dari batin terseksaa * eh ? menyayi sudehh ?*hope dgn tips nie korang dpt mengikutinya ..
oke bye tata titi tutu .. Muahhhh . Asalamualaikom...

No comments:

 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen